Yenilenebilir Enerjide Çatı Pazarı

Solarbaba: Solaris 2018 kapsamındaki röportajlarımıza kaldığımız yerden devam ediyoruz. Yanımızda çok önemli bir beyefendi var. MEDAŞ Yenilenebilir Enerji Müdürü İlkay Yüksel Bey. Kendisi ile özellikle çatı pazarı ile alakalı ufak bir röportaj gerçekleştireceğiz. Öncelikle hoş geldiniz ve röportajımıza katıldığınız için çok teşekkür ediyoruz.

İlkay Yüksel: Hoş bulduk, çok teşekkür ederim.

Solarbaba: Ben sizi bulmuşken hemen röportajı gerçekleştirmek istedim. Şimdi ilk sorumla başlıyorum. Aslında biraz çatı pazarını konuşmakta fayda var sektör biliyorsunuz çatı çatı diye bağırıyor. Aralık 2017 sonu itibariyle de lisanssız projelerin yavaş yavaş sonuna gelindi. Sizce 2018 çatı pazarında bizleri neler bekliyor.

İlkay Yüksel: Şöyle, şimdi 2017 sonu itibarıyla Türkiye'de yaklaşık 2700 - 2800 megawatt civarında lisanssız kurulu bir güç oluştu MEDAŞ bölgesi olarak bunun 900 megawattına sahibiz. 2018'in ilk çeyreği olarak şu an görünen mevzuat çerçevesi içerisinde ve kapasiteler çerçevesinde yeni bir kapasite artırımı görülmüyor, kaldı ki TEİAŞ'ın en son yayınladığı kapasite yayınlarında artık herhangi bir kapasite verilmedi. Bunun yanında çatı pazarı noktasında biliyorsunuz bir kaç ay öncesinde usul ve esaslar yayınlandı. Usul ve esaslar kapsamı EPDK'nın da yoğun çalışmaları ile mevzuat çok kısaltılmış hale geldi. Bunun yanında evraklar olarak çok ciddi anlamda evraklar sadeleştirildi. Kolay bir şekilde başvuru yapılabilir bir hale geldi. Buradaki çatı pazarındaki belki olumsuz düşünebilecek nokta çatıdaki kurulum maliyetinin biraz yüksek olması düşünülebilir ama onun yanında kurulabilir noktada dağıtım şirketleri de bunu destekliyor EPDK da Devlet de bunu şuan destekliyor ve dolayısıyla hem yatırımcılar tarafından hem yükleniciler tarafından hem de EPC firmaları tarafından bu yapılabilir bir durumda, şu an itibarıyla.

Solarbaba: Daha fizibıl görünüyor potansiyel yatırımcılar için ve aslında bunu çatısına yapmak isteyen vatandaşlar için.

Kesinlikle, çatısına yapmak isteyen kişi bunu hem sosyal sorumluluk kapsamında da düşünebilir , bu kayıpları da düşürür aynı zamanda da bunu bir yatırım aracı olarak görmeyip doğrudan çatısına çünkü küçük bir yapı bu küçük bir yapı çerçevesi içerisinde yeşil teknoloji kapsamında çatılarına kurulmasında büyük önem var ama endüstriyel noktada düşündüğünüzde şu an itibariyle enerji alış satış fiyatlarını göz önünde bulundurduğunuzda öz tüketim kapsamında çünkü onların zaten statik hesapları statik tesis zaten hazır dolayısı onun için uğraşmasına gerek oluşturacak Herhangi bir durum da yok öz tüketim kapsamında özellikle benim burada EPC firmalarına mesajım, kesinlikle bu firmalarla birebir görüşüp öz tüketim noktalarında onları ikna edip öz tüketim kurmalarını sağlattırabilirler. Çünkü dediğim gibi bunu bir yatırım aracı olarak şuan ilk aşamada düşünülemeyebilir ama enerji maliyetleri noktasında firma sahiplerine çok ciddi anlamda katma değer sağlar.

Solarbaba: Aslında bu biraz enerji tasarrufu verimliliği gibi. Belki ilk etapta tamamen yatırım amaçlı görünmese bile günün sonunda zaten vatandaşa katkı sağlayan bir durum

İlkay Yüksel: Kesinlikle öyle, ben sizinle aynı fikirdeyim, aynı şeyi düşünüyorum. Sonuçta burada ciddi bir pazar var. Pazarı bir sürekli şunu düşünüyoruz, bunu bir yatırım aracı olarak düşünüyoruz ilk aşamada .Tabii ki yatırım aracı olarak da düşünülmeli ama şu anki noktada gördüğümüz kadarıyla bu yatırım aracı şu anki mevzuat çerçevesinde veya şu anki kapasiteler aşamasında lisanssızlar bir yatırım aracı olmaktan çıkmış durumda. Ama bunlarla alakalı özellikle arazi noktaları hala düşünülüyor ise, burada şu an mevzuatta da bulunan iki husus var bir tanesi yenilenebilir enerji kooperatifi.

Solarbaba: Aslında üçüncü sorumuza giriyoruz ben lafınızı böldüm hemen bari sorayım onun üzerinden ilerleyelim. İlkay Bey'in de bahsettiği gibi yenilenebilir enerji kooperatifleri öz tüketim modellerinden de bahsettik. Belki burada endüstriyel çatılara da ufaktan değiniriz, topu size bırakıyorum.

İlkay Yüksel: Şimdi, yenilenebilir enerji kooperatifleri noktasında şu an sözleşme güçleri kadar yatırımcılar veya minimum 7 kişinin bir araya gelerek yenilenebilir enerji kooperatifi kurarak arazide illa üretim ve tüketim bir noktada olmasına gerek yok zaten kooperatif mantığında da üretim ve tüketim aynı noktada olmuyor. Tüketim birleştirme yönüyle arazileri 1 megawatt'a kadar yenilenebilir enerji güneş enerjisinden elektrik üretim santrali şu an kurulabilir durumda. Buradaki yapılması gereken tek şey ne; bir yenilenebilir enerji Kooperatifi kurup dağıtım şirketlerine başvuru yapılması gerekiyor. Dolayısıyla şu anki 1 megawattlardan hiç de bir farkı yok ama bunun haricinde başka ne var başka özellikle TKDK'dan IPARD destekli 300 kilowatt'a kadar yine hibe almak kaydı ile 300 kilowatta kadar yenilenebilir enerji tesisleri kurulabilir, güneş enerji santralleri hala kurulabilir. Dolayısıyla aslında bu pazar bitmiş değil sadece bunu araştırıp biraz peşinde koşmak gerekiyor.

Solarbaba: Bence çok güzel mesajlar verdik sektöre, buradan okuyucularımızın da güzel bir şekilde bilgilendiğini düşünüyoruz tekrardan röportajımıza katıldığınız için çok teşekkür ederim, sağ olun.

İlkay Yüksel: Ben teşekkür ederim

Kaynak: Solarbaba

Yorumlar